Hallo Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carlijn Stassen - WaarBenJij.nu Hallo Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carlijn Stassen - WaarBenJij.nu

Hallo Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

22 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo!

Fa waka? (hoe gaat het?) Met mij gaat het goed!
Het is nu bijna een week geleden dat Marcelle en ik aankwamen op de Johan Adolf Pengel International airport.
Op het vliegveld werden we zoals afgesproken opgehaald door Oscar. In een auto voorzien van arko (alle ramen kunnen open) werden we binnen een uurtje naar Paramaribo gebracht.
Onderweg heb ik mijn ogen uitgekeken. De auto's, busjes, omgeving en behuizing vond ik erg indrukwekkend, evenals de warmte (35graden)
Links staat een groot, luxe wit huis met een hek er omheen, terwijl rechts een kind voor een hutjes op blote voeten zit te spelen.

Aangekomen bij ons huis, was ik ontzettend blij met water en een koude douche. We wonen met vier meiden (Maaike, Ilse, Marcelle en ik) in een mooi houten huis, dat vanaf de straatkant achter een ander huis ligt. In het huis voor ons wonen Frank en Tom, ook stagiaires. Die avond hebben onze huisgenootjes Marcelle en mij mee op sleeptouw genomen. Frenkie (de taxichauffeur) werd gebeld waarna we naar een restaurantje werden gebracht. Heerlijke roti gegeten!!!
Ook hebben we die avond kennis gemaakt met Kali. Kali waakt nachts over ons huis! Overdag slaapt hij in een hangmat, die onder ons huis hangt. Een heel veilig idee dat er nachts op ons huis wordt gelet.

Woensdag wilden Marcelle en ik graag naar de centrale markt. Frenkie werd gebeld en hij wilde ons wel rijden. In de auto kwamen we erachter dat we geen hangmatten kunnen kopen op de centrale markt, waarna Frenkie bedacht dat het slim zou zijn om ons die dag te gidsen.

Nadat we beide een hangmat gescoord hadden wees Frenkie ons hoe we naar de centrale markt konden lopen. Hier heb ik mijn ogen uitgekeken. Ook mijn neus heeft de nodig geuren doorstaan.
Er wordt van alles verkocht op de centrale markt. Echter kwamen wij hier pas later achter, dus hebben we alleen het 'vers' gedeelte gezien.
Het is lang geleden dat ik me zo toeristisch heb gevoeld. Marcelle en ik waren de enige blanken (bakra) op de hele vers afdeling wat een hoop aandacht opleverde. Er werd van alles naar ons geroepen (door zowel mannen als vrouwen) en ik heb de nodige tjoerie geluiden gehoord (een tjoerie geluid is een geluid dat wij in Nederland maken naar onze hond of kat…). Vast niet vervelend bedoeld, maar ik werd er erg ongemakkelijk van. Later vertelde Frenkie ons dat we dit het beste kunnen negeren.

Donderdag zijn Marcelle, Renate en ik naar White beach gegaan. Dat was heel fijn met dit warme weer! White beach is niet heel groot, maar wel heel erg knus met kokosbomen en huisje waar je je hangmat in op kan hangen. Het hangmatten gebruik is bij ons nog niet genormaliseerd, dus helaas waren we deze vergeten.

Van vrijdag tot en met zondag zijn Marcelle en ik samen met 7 andere studenten, 3 gidsen en 1 kokkin de binnenlanden in gegaan. Vrij onwetend gingen we op pad.
We vertrokken vanuit Paramaribo. Binnen 3 uur kwamen we aan in Atjoni. Vanaf daar werden we doormiddel van een Kojaal bootje over de Suriname rivier naar het eiland Isadau gebracht. Erg mooie en indrukwekkende boot tocht was dit.
Onze kokkin, Jennefer, verzorgde na aankomst op Isadau voor een heerlijk en uitgebreid diner. In de avond gingen we vogelspinnen spotten onderleiding van gids Valentino. Valentino is nergens bang voor, ik wel en ik vond die spinnen ontzettend eng!
Na het controleren van onze slaapkamer op spinnen en slangen (Marcelle en ik sliepen met 2 andere in een lodge) heb ik heerlijk onder een klamboe geslapen.

De volgende ochtend hebben we een rondleiding door de jungle gekregen van gids Dorus. Dorus woont in het Marrondorp Jaw Jaw en weet allerlei handige trucjes in de natuur.
S'middags hebben we de natuurlijke jacuzzi uitgeprobeerd. Heerlijk!! In het stromende gedeelte van de Suriname rivier kan je baden. In het stilstaande gedeelte niet, want daar zwemmen piranha's… Na 2 uur chillen in het water was ik zo rood als een tomaat.
"Vandaag een tomaatje, morgen een chocolaatje" ging deze keer niet op, ik ben namelijk nu nog steeds (maandag) zo rood als een tomaat….
S' middags hebben we het Marrondorp Jaw Jaw bezocht. Ik voelde me erg bezwaard om zo te komen koekeloeren, maar het was erg mooi om te zien hoe deze mensen daar leven. Het contrast tussen arm en rijk(er) was zelfs hier te zien.
Na het avondeten zijn we op kaaimannenjacht gegaan. De sterrenhemel die te zien was, was erg indrukwekkend evenals de kaaimannen. Het vangen is ons niet gelukt, maar het zien van deze mini krokodillen was heel leuk!
Het leek een beetje op de Fata morgana van de Efteling maar dan in real life.
Na het kaaimannen spotten ging het kampvuur aan en werden er sterke verhalen vertelt door Surinamers.

Na een weekend heerlijk eten, lachen, fijne gesprekken, mooie natuur en onder de indruk van de levenswijze van de Surinamers zijn we weer terug in Paramaribo. Fran Tangi! (bedankt!).

Vanavond gaan we met 5 meiden ons inschrijven voor salsa lessen! Dansi Dansi!

Dit avontuur voelt nu nog als een gave vakantie! Het idee dat ik hier nog 3 maanden en 3 weken zal zijn voelt heel onwerkelijk, spannend maar wel heel leuk.

Bar Odi (groeten) en veel liefs!!











  • 23 September 2014 - 21:45

    Gonny Besselink:

    Leuk om te lezen hoe jou eerste ervaringen in Suriname waren. Het lijkt of je er al weken bent. Zoveel indrukken en nieuwe ervaringen! Je houdt toch wel een dagboek bij voor later. Je schrijft leuk beeldend alsof ik er zelf bij was. Ben al weer benieuwd naar het volgende. Liefs gonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 15 Sept. 2014
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 3858

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 16 Januari 2015

Paramaribo

Landen bezocht: