Ooooh…. de tijd vliegt! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carlijn Stassen - WaarBenJij.nu Ooooh…. de tijd vliegt! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carlijn Stassen - WaarBenJij.nu

Ooooh…. de tijd vliegt!

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

03 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Bun nyun yari! De beste wensen voor in 2015!
In Suriname vieren ze ook oud en nieuw, en hoe! De hele maand december heeft de stad trouwens op zijn kop gestaan.
Vele feestje, geen taxi's bereikbaar en lekker eten.

De maand december begon voor mijn met name avontuurlijk. Samen met 7 anderen ben ik naar Voltzberg en ralleighvallen geweest.
Een hele mooie maar ook wel intensieve tour!
Slapen in hangmatten midden in de jungle, kajakken, wandelen, chillen in een waterval en het beklimmen van de Voltzberg met als hoogtepunt het slapen op de rots van de Voltzberg. Wist je dat je met een beetje creativiteit met 7 mensen in een 3 persoonstentje kan slapen? Lekker knus en benauwd.
Ondanks de slapeloze nacht, was het fantastisch mooi! Brullende brulapen, prachtige zonsondergang en een uitzicht waar je U tegen zegt!

Na dit gave weekend was het tijd voor sinterklaas. Samen met mijn huisgenoten en een aantal anderen hebben we sinterklaas liedjes gezongen en natuurlijk cadeautjes uitgepakt.
Hier begon het bijzondere gevoel van de maand december voor mij. Want sinterklaas, kerst en oud en nieuw vieren in 30 graden op een ander continent was voor mij een nieuwe ervaring.

Kerst stond met name in het teken van lekker eten met gezellige mensen!
Vanaf 2e kerstdag mag men in Suriname vuurwerk afsteken en dat hebben we geweten.
Het leek en lijkt hier net een oorlogsgebied. Het knalt aan alle kanten en als je niet uitkijkt gooit een buurjongetje een rotje naar je hoofd.
Oudejaarsdag wordt met name in de straten van het centrum gevierd. Overal is muziek, drank en dansende mensen. 's Avonds zijn we met een groep naar Zus&Zo gegaan waar we hebben geproost en gedanst op het nieuwe jaar!

Inmiddels ben ik ook begonnen aan de laatste loodjes van mijn stage. Een aantal weken geleden heb ik samen met een andere stagiair 2 nachtjes geslapen in het kinderhuis. Wow dat was toch wel even anders dan dat ik had verwacht. De kinderen staan om 5 uur op waarna ze onder een koude douche wakker worden. Voor mij was het een ervaring die ik niet snel zal vergeten. Door te blijven slapen in het kinderhuis kon ik zien en ervaren hoe de kinderen en weesmoeders hier wonen en dat was een bijzondere ervaring.
De kinderen vonden het een raar idee dat we bleven slapen, maar toen we ze 's ochtends in onze pyjama's goeiemorgen kwamen zeggen verschenen er een hoop glimlachjes. Heel lief!
Afgelopen week heb ik samen met mijn huisgenoten een spelletjes middag georganiseerd. De kinderen genoten en ik vond het leuk aan mijn huisgenoten te laten zien waar ik stage loop.

Vanaf maandag breekt mijn laatste stage week, maar ook mijn laatste week Suriname alweer aan! Een heel gek gevoel maar gelukkig mag ik dan een weekje maximaal gaan genieten op Curaçao!

Tot binnenkort in Nederland!

Dikke brasa,
Carlijn

• 05 Januari 2015 - 11:06

Judith:

Lieve Carlijn, het was een rare kersttijd zonder jou! We hebben je gemist! Gelukkig is er facetime en heb je onze kerstboom digitaal kunnen bewonderen. De tijd is inderdaad snel gegaan, de 4 maanden zijn omgevlogen, dat voelde anders toen je vertrok! We kijken uit naar je terugkomst in Nederland. Maar eerst nog een korte vakantie op Curacao en niet te vergeten je verjaardag deze week! Maak er een fijne dag van en geniet van je vakantie. Tot over 12 dagen, we beginnen met aftellen! Alvast een dikke verjaardagsknuffel!

• 07 Januari 2015 - 07:57

José:

Lieve Carlijn,

Van harte gefeliciteerd met je 22e verjaardag! Een big hug van je peetoom en -tante,

Paul en José

Ps. En nog een leuke tijd gewenst op Curacao. Het waait er deze week hard, volgens mijn collega die volgende week gaat snorkelen op Bonaire met docenten biologie in opleiding. Dus goed zeilweer? Tot over 10 dagen!